قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: وَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: برترين عبادت انتظار فرج است.


  چاپ        ارسال به دوست

کسی که برای خدا و در راه خدا، به زیارت قبر امام حسین برود خدا او را از آتش دوزخ نجات می‎دهد

آیت‎‎الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سخنران در حسینیه ثارالله کرمان با قرائت حدیث قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: َ إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا ... [مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل / ج‏10 / ص : 311] به بیان دلایل ماندگاری واقعه کربلا و عاشورا بعد از چندین قرن پرداخت و گفت: موضوع سخن در این شب بزرگ و با برکت پیرامون علل ماندگاری حادثه عاشورا است؛ گفته شده است که حادثه در ساعاتی کوتاه با افرادی محدود در سرزمینِ تفتیده‎ی عراق به وقوع پیوست. این حادثه‎ای بود که اتفاق افتاد اما به بلندای تاریخ بشریت و دامنه افراد و انسان‎ها درس و پیام به بشریت داد. قصه کوتاه اما پر درس برای همه انسان‎ها بود.
 
آیت‌الله بوشهری با طرح سوالاتی افزود: شما کجا سراغ دارید حادثه‎ای در تاریخ اتفاق بیفتد و روز به روز زنده‎تر بشود و بالنده‎تر و نقش آفرین‎تر و تاثیرگذارتر در زندگی انسان‎ها شود. حسین ابن علی علیه‎السلام سید و سالار شهیدان چه کرده است؟ ایشان چگونه اقدام و عمل کرده که نهضت او جاودانه‎ی تاریخ شده است؟ اکثر حوادث تاریخ و مکاتب بشری سه ویژگی دارند: تولّد، اوج و فرود. حوادث روزی متولد می‎شوند، چند صباحی اوج می‎گیرند و اما بعد از مدتی به چالش کشیده می‎شوند و نمی‎توانند نقش نخستین خود را ایفا کنند؛ نمی‌توانند انسان‎ساز باشند. و در نتیجه در جامعه در آن حد باقی نمی‎مانند. اما حادثه عاشورا تولد دارد، اوج دارد، ولی بعد از هزار و اندی سال و بعد از آن هم، هرگز شاهد فرود نهضت عاشورا نخواهیم بود.
 
وی با اشاره به دلایل ماندگاری حادثه کربلا ادامه داد: یکی از مسائلی که باعث ماندگاری حادثه عاشورا شد مشیت و اراده الهی بود، یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ [سوره الصف - آیه 8]، و حسین بن علی مصداق بارز نورالله است. أَشْهَدُ أَنَّکَ نُورُ اللَّهِ الَّذِی لَمْ یُطْفَ وَ لَا یُطْفَأُ أَبَدا [البلد الأمین و الدرع الحصین / ص : 284].
 
دوم اینکه هر نهضتی که حق‌طلبانه و عدالت‎خواهانه باشد حرکتش در تاریخ جاودانه‎ خواهد بود. و نکته سوم، حادثه عاشورا مصداق بارز عمل صالح بود؛ عمل صالح عملی است که با قصد قربت انجام بگیرد؛ و کسی آن را انجام می‎دهد که باورهای اعتقادی او تقویت شده است.
 
نکته دیگر این که رهبر این قیام امام معصوم است و نقش امام معصوم بسیار سازنده است.
 
و یکی از مهمترین علل ماندگاری حادثه عاشورا جامعیت این حادثه است؛ چون نهضت عاشورا برای همه اقشار و برای همه ادیان درس دارد و بنا به گفته دیگران، نهضت عاشورا نمایشگاه فضائل حسین بن علی است؛ نهضت و حادثه‎ای که نمایشگاه تمام فضائل است و برای همه اقشار الگوهای مختلف دارد؛ جوانِ الگو، پیرِ الگو، نوجوانِ الگو، کودکِ الگو،ِ از خودگذشتگی الگو؛ و این‎ها همه در حادثه کربلا وجود دارد و در تاریخ ماندگار است.
 
 
سیدهاشم حسینی بوشهری هدف از سخنرانی خود را باز کردن دو علت از عوامل ماندگاری حادثه عاشورا بیان کرد و گفت: عامل اول، عکس‎العمل و عظمت و بزرگی نهضت عاشورا باعث ماندگاری حادثه عاشورا است. می‎دانیم که هر عملی عکس‎العملی دارد و هر مقدار عمل بزرگ باشد عکس‎العمل آن هم بزرگ‎تر خواهد بود. اگر عملی از نظر کمیت و کیفیت بزرگ باشد؛ به تناسبِ عمل از نظر کمیت و کیفیت، عکس‎العمل آن نیز تغییر خواهد کرد و ماندگاری عمل در اذهان هم بیشتر خواهد بود. این حادثه کار به شیعه، امت اسلامی و کار به موحدان ندارد و همه در تمامی ادیان و مذاهب مجذوب نهضت ابی عبدالله الحسین می‎شوند. اینکه انسان بی‎اختیار جذب یک حرکت و جذب یک نهضت بشود؛ معلوم می‎شود که اثر آن عمل در اختیار صاحبِ عمل نیست. خود عمل شعاع و اوج پیدا می‎کند. نهضت ابی عبدالله اقدامی است از سوی حسین بن علی علیه السلام و خود نهضت و عمل به گونه‎ای است که جاذبه و عکس العمل ایجاد کرده است و عکس‎العمل عظمت و بزرگی این حادثه علتی است برای ماندگاری حادثه عاشورا.
 
وی با اشاره به عملکرد اهل‎بیت عصمت و طهارت در زمان های مختلف، خاطرنشان کرد: عامل دیگری که باید در مورد ماندگاری نهضت عاشورا نقش تعالیم عملی و گفتاری پیشوایان بزرگ دینی بسیار پررنگ است و به طوری که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در مورد نهضت حسین بن علی پیش‎بینی‏های زیادی کرده و بر تبلیغپیام این نهضت سفارش‎های زیادی نموده‎اند.
 
آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که گفتار و رفتار معصومین علیهم السلام بیانگر اهمیت حادثه عاشورا است، ابراز داشت: امام سجاد (ع) بعد از حادثه عاشورا به مدت 40 سال بر مظلومیت پدر و اهل بیت علیهم السلام گریستند و با این کار اهمیت این حادثه عظیم را به همگان نشان دادند.
وی همچنین با بیان این که حرکت و قیام ابی عبدالله الحسین جهانی است، خاطر نشان کرد: سیره رفتاری ائمه علیهم السلام به گونه‌‏ای بود که در همه حالات بر برگزاری مراسم سوگواری بر امام حسین (ع) اهتمام ویژه داشتند و دیگران را نیز بر این مهم توصیه می‏‌کردند.
 
دبیر شورای عالی در انتها با بیان روایتی از امام صادق و طرح سوالی گفت: در روایت تعبیری از زبان امام صادق است که می‌فرمایند مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع لِلَّهِ وَ فِی اللَّهِ أَعْتَقَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ وَ آمَنَهُ یَوْمَ الْفَزَعِ الْأَکْبَرِ- وَ لَمْ یَسْأَلِ اللَّهَ تَعَالَی حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِلَّا أَعْطَاه‏ [کامل الزیارات / ص 146]، اگر کسی برای خدا و در راه خدا به زیارت قبر حسین برود، خدا او را از آتش دوزخ نجات می‎دهد و روزی که همه نگرانند [روز قیامت] در آن روز به برکت زیارت حسین بن علی، احساس امنیت می‎کند. حال سوال این است که چرا این همه تاکید؟ این تاکیدات به این خاطر است که زیارت به انسان شناخت می‎دهد؛ هر کسی کنار قبر امام حسین می‎رود و می‎گوید السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ، به این فکر فرو می‎رود که امام حسین برای چه کشته شد؟ و دقیقاً یک دنیای معرفت در همین زیارت برای انسان حاصل می‎شود. چه اینکه در روایتی دیگر داریم که معصوم می‎گوید هر کس که مجلس عزای ما را برپا کند و مردم در میان مجلس به یاد ما بیفتند، روزی که همه‎ی قلب‎ها می‎میرد قلب و دل او زنده می‎شود. 
انتهای پیام
 


١١:٣٠ - 1398/06/18    /    شماره : ٤٠٨٩١٦    /    تعداد نمایش : ٧٤٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج