قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: وَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: برترين عبادت انتظار فرج است.


  چاپ        ارسال به دوست

با کمی استمرار و تمرین از هیچ سخنران شوید

یکی از مباحث مورد توجه امروز در بحث ارتباطات، قدرت سخنوری و فراگیری فنون صحبت کردن است. مطمئنا اگر شما راه‎کارهایی که امروزه برای تبدیل شدن به یک سخنران و خطیب کارکشته ارائه می‎شود, را فرا بگیرید؛ می‎توانید در بهبود روند سخنرانی و سخنوری خود بسیار توانا عمل کنید.
 
 
 
 
 
 
 
اما زمانی که یک شخص از گذشته خود, شرایط خوبی در مسئله سخنرانی و صحبت کردن را تجربه نکرده باشد؛ به طور قطع جرأت رویارویی با این مسئله را چندان به خود نمی‎دهد، و همین مسئله موجب ضعف او در میدان سخنرانی و صحبت کردن می‎شود؛ و از این رو، تجربیات تلخ گذشته نیز, مجدد برای او مرور خواهد شد. و همین موجب تضعیف بیش از پیش او در سخنوری می‎شود.
 
پس پیش از این که فرد بتواند با بهره‌گیری از راهکارهای جدید و فنون سخنوری، خود را تبدیل به یک خطیب توانا کند؛ لازم است با ناخودآگاه خودرو روبرو شده و ترس‎ها و واهمه‎هایی که در ضمیر ناخودآگاه او ثبت شده است, را از بین ببرد. که این مستلزم انجام تک تک قدم های زیر، به صورت گام به گام و آهسته و پیوسته است:
 
 
 
 
1. در ذهن خود متن‎های سخنرانی را مرور کنید
 
قطعاً برای شما هم بارها رخ داده است که: در مکان‌های خلوت و تنهایی همچون حمام، دستشویی، اتاق خواب و امثال این، ذهن شما شروع به پرواز کرده، و به موقعیت‎های مختلف زندگی و یا خواسته‎های شما سرک می‎کشد. این عملکرد ذهن چندان متمرکز نبوده، و از این رو برای شما چندان کارایی و فایده‌ای نیز ندارد.
 
اما اگر شما در قدم اول بتوانید، ذهن خود را در زمان‎های تنهایی خود مدیریت کنید؛ می‎توانید فکر کردن خود را در این برهه‎های زندگی، سمت و سو هید؛ و با کمک از این وقت‎ها، می‎توانید به تقویت ذهن خود برای تولید محتوای سودمند در ذهن بپردازید.
 
برای شروع؛
 
می‎توانید با در نظر گرفتن یک کلیدواژه‎ای که با آن آشنایی کامل داشته، و اطلاعات قبلی شما در خصوص آن در حد قابل قبولی است؛ شروع کرده و در ذهن خود در خصوص آن کلید واژه شروع به تراوش محتوا و اطلاعات کنید. همچنین سعی کنید در ساختن جملات ذهنی، آنها را به صورت مدون و دسته بندی شده ارائه کنید.
 
از آنجا که جملاتی که در ذهن شما نقش می بندد، صرفاً درونی بوده و هیچ کس شاهد و شنونده آنها نیست؛ به طور قطع هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای برای ارائه آنها ندارید. به همین دلیل؛ ضمیر ناخودآگاه شما هیچ‎گونه مانعی برای ارائه پی در پی جملات و متن‎های ذهنیِ شما ایجاد نمی‎کند. و این در حالی است که، ذهن شما آمادگی خود را برای تدوین بیشتر و بهتر از قبلِ متون و محتوای یک سخنرانی، بیش از هر وقت دیگر کسب می‎کند.
 
 
 
 
2. محتوای ذهنی خود را بر زبان بیاورید
 
بعد از گذشت مدت زمانی که شما توانستید ذهن خود را برای تراوش پی در پی اطلاعاتِ تدوین شده آماده و قدرتمند کنید. حال لازم است که بتوانید آن تراوشات ذهنی را بر زبان جاری کنید. توجه کنید که هنوز شما قدرت و جرأت رویارویی با افراد مختلف را ندارید؛ لذا سعی کنید در حال حاضر مطالبی را که بر زبان می‎آورید، در تنهایی و خفا باشد.
 
برای شروع؛
 
می‎توانید در روبروی یک آینه ایستاده و خود را مخاطب قرار دهید. هر آنچه به ذهنتان می‎رسد را بدون واهمه و بدون توقف بر زبان بیاورید؛ و شروع به ارائه محتوا برای خودتان کنید.
 
i vs i
 
 
 
 
این مرحله نیز همچون مرحله قبل، می‎تواند در گذر زمان، هر روز بهتر، بهتر و بهتر شود؛ و لازم است که به خود برای شکوفایی در این مرحله نیز وقت کافی بدهید.
 
 
 
 
3. از تنبیه و تشویق بهره بگیرید
 
همان‎طور که بیان شد، یکی از مسائلی که در بهبود بیان شما کاملا ضروری است؛ حذف باورهای ذهنی و موانعی که ناخودآگاه برای شما به وجود می‎آورد است. پس اگر بتوانید برای خود تشویق‎ها و تنبیه‎هایی در نظر بگیرید، می‎توانید رفته رفته، به ناخودآگاه خود، همان باوری را بدهید که دوست دارید.
 
 
 
 
چند مثال:
 
بدین‎منظور؛ می‎توانید از لذت‎های کوتاه مدتی همچون: نوشیدن یک نوشیدنی گوارا، خرید چیزی که مدتی است خواستار آن هستید و امثال این به عنوان تشویق استفاده کنید. اگر در روند تلاشتان، احساس بهبود و ترقی کردید؛ می‎توانید به خود جایزه دهید و خود را تشویق کنید. این چنین، ضمیر ناخودآگاه شما در می‎یابد که تکرار این روند ترقی و پیشرفت، حرکتی مناسب است که بازخورد خوبی را برای شما به همراه دارد.
 
همچنین شما می‎توانید با تنبیه‎های کوچک از اشتباهات بیانی همچون لکنت‎ها، تته پته کردن‎ها، مِنُ مِن کردن‎ها و ... جلوگیری کنید.
مثلا، اگر شما یک کش پول به دور مچ خود بیاندازید؛ و در زمان‎های اشتباهات بیانی، آن کش را یک بار کشیده و رها کنید، سوزش ناشی از رها کردن کش، موجب می‎شود که ناخودآگاه شما متوجه اشتباه بودن مسیر شود. درنتیجه ذهن شما تلاش می‎کند تا از این پس، این اشتباه را از بین ببرد. تکرار چندین مرتبه‎ای این کار، باعث می‎شود تا ناخودآگاه شما تا حد امکان سدی محکم برای این مشکلات و اشتباهات بوجود بیاورد.
 
 
 
 
4. صدای خود را ضبط کنید
 
شنیدن صدای ضبط شده خود، یکی از آزاردهنده‎ترین مسائلی است که برای خیلی از افراد رخ می‎دهد. آنها زمانی که اقدام به صحبت می‎کنند با صدای خود مشکلی ندارند. اما زمانی که صدای ضبط شده خود را می‎شنوند؛ احساس می‎کنند که بدترین صدای دنیا را دارند. و این ترس آنها را برای سخنرانی بیشتر می کند. چرا که با خود فکر می‌کنند، صدایی که آنها دارند، یکی از بدترین صداهایی است که خدا خلق کرده است.
 
 
 
 
علت این مسئله از مسیرهای متفاوت انتقال صوت شخص است؛ چراکه او صدا را از دو طریق گوش میانی و صدای بیرونی می‎شنود.
 
در این مرحله؛ شما باید بتوانید با این مشکل روبرو شده و از آن بگذرید. پس، از این به بعد سعی کنید صدای خود را با گوشی همراه یا هر تجهیزاتی که دارید ضبط کنید؛ و بعد از اینکه سخنرانی شما به اتمام رسید؛ اقدام به باز پخش سخنرانی خود کرده و آن را با دقت گوش دهید.
 
پیش از هر چیز، سعی کنید از این احساس ناخوشایندی که نسبت به صدای خود دارید دور شوید. و پس از آن، سعی کنید به تک تک جملات، کلمات و گویش هایی که در ویس ضبط شده داشته‌اید دقت کنید. و در نهایت، نقاط قوت و ضعف خود را در این صدای ضبط شده پیدا کنید.
 
با ضبط سخنرانی خود و بازپخش آن، می‎توانید کم کم نقاط قدرت خود را پیدا کرده و به تقویت آنها بپردازید؛ و نقاط قوت خود را هر روز بیش از پیش کمرنگ‎تر کنید.
 
 
 
 
5. سخنرانی خود را علنی کنید
 
بعد از گذشت از مراحل قبل و برطرف شدن حس بد شما نسبت به صدای خودتان؛ وقت آن می‌رسد که در مقابل شخصی غیر از خودتان و یا دستگاه ضبط صوت تان سخنرانی کنید. توجه داشته باشید که برای شروع، لازم است تا حد امکان از سخنرانی در اجتماع چند نفره اجتناب کنید؛ و برای راحتی خودتان جهت سخنرانی در جمعِ یک یا دو نفره، سعی کنید از آشنایان و نزدیکان‎تان شروع کنید.
 
در این مرحله نیازی نیست با آنها در خصوص سخنرانی که قصد ایرادِ آن را دارید صحبت کنید، و آنها را از ماهیت این سخنرانی معطل سازید. همین که شما مطلبی خاص را در ذهن خود تجسم و تصویرسازی کنید و در نزد آشنای خود در خصوص آن مطلب شروع به بیان سخنرانی کنید کفایت می‎کند.
 
بی‎اطلاع بودن شنونده شما از ماهیت صحبت و سخنرانی‎تان، موجب می شود که وی بیش از پیش جذب صحبت‌های شما شود؛ چرا که در این صحبت و سخنرانی، شما از قبل خود را آماده کرده‎اید و سعی کرده‎اید متنِ صحبت خود را تا حدی تدوین و آماده کنید. از این رو به احتمال زیاد، صحبت کنونی شما نسبت به صحبت‌های گذشته شما بسیار پر مغزتر و زیباتر است. بنابراین زمانی که شما در مقابل او صحبت می‎کنید، احساس خودباوری و عزت نفس برای شما بیش از هر وقت دیگر متجلی و شکوفا می‎شود
 
 
 
 
6. افراد غریبه را دریابید
 
حالا نوبت آن رسیده که شما بتوانید خود را در مقابل افراد غریبه محک بزنید. اگر شما بتوانید به همان صورت که در مقابل فرد آشنا شروع به صحبت و سخنرانی کردید؛ در مقابل یک فرد غریبه نیز صحبت‎های خود را ارائه کنید؛ بر آن احساس خودباوری و عزت نفس افزوده خواهد شد؛ و شما را برای قدم های بعدی پیش از پیش آماده می‌کند.
 
توجه شود که در مقابل افراد غریبه نیز هنوز نیاز نیست صحبت از هدفتان از ایراد این بیانات شود. همین‎که شما بتوانید در مقابل یک فرد غریبه به راحتی و بدون هرگونه ترس و واهمه صحبت کنید برایتان کافی است.
 
 
 
 
7. با برنامه ریزی عمل کنید
 
حالا نوبت آن رسیده که در زمان صحبت و سخنرانی، فردِ مخاطب علت نشستن و یا رویارویی با شما را بداند. حالا او باید بداند که شما در حال سخنرانی برای او هستید. زمانی‎که شنونده از ماهیتِ نیت و قصد شما مطلع باشد، قطعاً میزان دقت و توجه او به صحبت‎های شما افزایش خواهد یافت. از این رو کار شما در این مرحله سخت‎تر خواهد شد.
 
حالا شما باید:
 
نسبت به شیوایی بیان‎تان دقت بیشتری داشته باشید.
نقاط ضعف را بیش از بیش مخفی و کمرنگ کنید.
فنون بیشتری برای سخنوری فرا گرفته و به کار ببندید.
و به طور کل آمادگی خود را بیش از پیش برای یک ایرادِ سخنرانی حفظ کنید.
 
 
 
 
8. جمعیت های کوچک را دریابید
 
زمانی که شما توانستید در مقابل یک فرد غریبه به صورت کاملاً روشن به ایراد سخنرانی بپردازد؛ لازم است که کم کم در جمع نیز شروع به سخنرانی و بیان مطلب کنید. اگر چه توصیه؛ می‎شود برای شروع، در جمع‎های کوچکِ چند نفره که تعدادشان از انگشتان دست تجاوز نمی‎کند شروع به صحبت کنید.
 
مطمئناً این مرحله سرآغاز قدمی بزرگ است که احتمالاً باعث ایجاد ترس و واهمه برای شما شود. البته برداشتن گام‎های پیشین و استمرار در آن گام‎ها موجب می‎شود که میزان ترس و واهمه در این گام نیز کمتر شود؛ اما حالا دیگر نیاز است که شما فنون سخنوری در اجتماعات را نیز فرا بگیرید. حالا شما باید محتوای سخنرانی را به فراخور نیاز یک جمع ارائه دهید. و دیگر ارائه مطلب برای یک نفر نیست. از این رو از این به بعد، کار شما سخت‎تر و دقیق تر خواهد شد.
 
 
 
 
9. جمع مخاطبان را افزایش دهید
 
زمانی شما توانستید در جمع چند نفره به خوبی به بیان سخنرانی بپردازید؛ نوبت آن می‎رسد که کم‌کم به میزان مخاطبان‎تان در محافل سخنرانی خود بیافزایید؛ و سعی کنید در جمع‎های چنده ده نفره صحبت و سخنرانی کنید.
 
اگرچه در سخنرانی در جمع چند نفره با جمع چند ده نفر چندان تفاوت و تمایزی وجود ندارد؛ اما احساس ناخوش‎آیندی که ناخودآگاه برای شما به وجود می‎آورد؛ می‎تواند خیلی متفاوت‎تر و عمیق‎تر از قبل بوده؛ و در عملکرد شما اثر بسیار متفاوتی بگذارد.
 
 
 
 
 
 
 
پس افزایش مخاطبین را ناگهانی و نابجا انجام ندهید. این مرحله نهایی‎ترین قدم سخنرانی است. و البته هیچ وقت پایانی برای این مرحله نمی‌توان تصور کرد؛ چرا که شما می‎توانید رفته رفته این مرحله را ارتقا داده و جمعیت شنوندگان خود را از چند نفر به چنده، چندصد، چند هزار و بیشتر از آن افزایش دهید. که این خود فرایندی تمام ناشدنی است.
 
 
 
 
چند نکته مهم:
 
اول: گام هایی که بیان شد صرفاً در جهت حذف مشکلات درونی شما عنوان شد. پس لازم است در کنار آماده‎سازی ناخودآگاه خود برای افزایش قدرت رویارویی با یک سخنرانیِ قدرتمند؛ نسبت به افزایش آگاهی و دانش خود در خصوص فنون سخنوری و تولید محتوا نیز اقدام مداوم و مستمر داشته باشید.
 
دوم: سعی کنید در مسیر گام برداشتن در مراحل نه‌گانه‎ای که برای شما بیان شد؛ هدف و خواستگاه اصلی خود را از تبدیل شدن به یک سخنران حرفه ای و کارکشته را بدانید؛ و در هر مرحله نیز این هدف را در نظر قرار دهید. این مساله موجب می‎شود، دقیقاً بدانید در چه مسیری گام گذاشته‎اید و از این رو بهتر و محکم‎تر قدم‎های خود را بردارید. همچنین امید بیشتری برای رسیدن به مقصد داشته باشید
 
سوم: در روند انجام مراحل فوق، لازم است به صورت متمرکز و مستمر گام بردارید. فراموش نکنید موفقیت در هر مسیری در گرو اثر مرکب - گام‎های کوتاه اما پیوسته و مداوم - است.
 
چهارم: سعی کنید در هر یک از مراحلی که بر روی آن متمرکز هستید؛ با تلقین‎های مکرری که خودتان به خودتان دارید، ضمیر ناخودآگاه‎تان را از قید و بند و محدودیت‎ها رها کنید. بیان مکرر و بلند توانایی‎هایتان به خودتان، موجب می‎شود که ترس‎هایتان نسبت به قبل کمتر شده؛ و هرروز با پذیرش‎های بیشتر ناخودآگاه شما، نقاط ضعف آن کوچکتر و کوچکتر شود.
 
 
 
 
 


٠٣:٠٤ - 1397/05/23    /    شماره : ٤١٤٧٠٢    /    تعداد نمایش : ٥٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج