قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله: وَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: برترين عبادت انتظار فرج است.


  چاپ        ارسال به دوست

بصیرت و آگاهی راه نجات و پیروزی است

آیت الله حسینی بوشهری شب گذشته در حسینیه ثارالله کرمان با معرفی بصیرت و ایمان به عنوان دو عنصر در ماندگاری حادثه عظیم عاشورا گفت: بصیرت به معنی انتخاب آگاهانه از روی ایمان قوی است و به چهار دسته‌ی اقدامات کورکورانه، اقدامات اجباری، اقدامات در حالت اضطرار و اقدامات آگاهانه و از روی ایمان و بصیرت تقسیم می‎شود.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در توضیح اقدام کورکورانه ادامه داد: این اقدام از روی جهل، ناآگاهی و غفلت است و دراین حالت اشخاص از قوه بصیرت، گوش و قلب استفاده نمی‎کند لَهُمْ‌ قُلُوبٌ‌ لاَ یَفْقَهُونَ‌ بِهَا وَ لَهُمْ‌ أَعْیُنٌ‌ لاَ یُبْصِرُونَ‌ بِهَا وَ لَهُمْ‌ آذَانٌ‌ لاَ یَسْمَعُونَ‌ بِهَا [آیه 179 سوره اعراف] و این‎ها نسبت به مسائل دنیوی و اخروی خطرناکند إِن یَتَّبِعونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِن هُم إِلّا یَخرُصونَ [آیه 116 سوره انعام] چون اینها کسانی هستند که بر اساس هوای نفس عمل می‎کنند إِنْ یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَمَا تَهْوَی [آیه 23 سوره نجم]
وی در تشریح اقدام اجباری و یا از روی اضطرار افزود: انسان قدرت، استعداد، آزادی فکر و عمل دارد اما یک سلسله برنامه‌های بیرونی، آزادی را از او سلب می‌کند؛ وقتی شخص مورد تهدید قرار می‌گیرد در چارچوب تهدید کار را انجام می‌دهد که این دارای ارزش نیست. اما در اضطرار تهدید در کار نیست و با این وجود انسان قلباً راضی به انجام کار نیست؛ مجموعه شرایطی دست به دست هم می‌دهد تا چیزی که وظیفه اصلی‎اش نیست انجام دهد. این اقدامات کورکورانه، اجباری و از روی اضطرار راه به جایی نمی‌برد 
آیت الله بوشهری در تایید گروه چهارمِ اقدامات بیان کرد: انسان‌ها در زندگی، آزادی عمل در انتخاب از روی بصیرت و آگاهی دارند و خداوند به کاری که از روی اختیار انجام شود ارج داده و پاداش می‎دهد. قرآن می‌فرماید إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا [آیه 2 و 3 سوره انسان]، خدا در این آیه می‎گوید ما انسان را از سر لطف آفریدیم، به او گوش شنوا، بصیرت و ابزار شناخت معرفت دادیم و راه خوب و بد را نشان دادیم و قدرت انتخاب هم دادیم. حال می‎تواند شاکر باشد یا کفران کند چون مسیر و راه بر او مشخص است.
وی با اشاره به نمودِ اقدام آگاهانه در قیام امام حسین علیه السلام خاطرنشان کرد: عنصر ایمان و آگاهی در پرتو ایمان به خدا در این قیام ملموس است. هم خود حضرت این راه را با بصیرت و ایمان انتخاب کرده است هم یاران ایشان.
دبیر شورای عالی در انتها با اشاره به جامعه کنونی ادامه داد: و حال باید به خودمان نگاه کنیم که آیا در پرتوی انقلاب ما و در پرتو دین‌داری‌مان، رعایت مسائل دینی چگونه است؟! چقدر مسئله عفاف و حجاب در جامعه ما رعایت می‌شود و چه مقدار در این مورد حساس می‎شویم؟ حسین بن علی علیه السلام با آگاهی و بصیرت گفتند أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی [بحار الأنوار (ط - بیروت) / ج‏44 / ص : 310] نه اینکه اقدام کورکورانه و از روی اضطرار باشد. 
انتهای پیام


١١:٥٧ - 1398/06/18    /    شماره : ٤٠٨٩١٨    /    تعداد نمایش : ١٧٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج